Sunday, June 3, 2012

Mancing main-main 5  ( Tembok Besar Sandakan )


29/5/2012
- "confirm ya Wan esok Libaran... kami ON suda 3 org ni... "  " alaa Mon,cancell la.. ni kawan ku 2 org cancell pulak last minit.... "


Salam Sejahtera buat peminat hobbi sukan memancing... Tidak dinafikan,ada jgk antara kita di luar sana pernah mengalami situasi seperti dialog di atas.. Walaupun bukan aku yg organized trip tersebut,sekadar tumpang2 trip org,namun kehampaan amat terasa memandangkan sudah hampir setahun tidak berkesempatan mengikuti sebarang trip mancing di laut.. aku sempat mencari-cari member2 yg bercadang turun ke libaran tapi atas keberatan hati member aku yg 2 org lagi,aku terpaksa membatalkan niat memancing di laut lagi untuk kesekian kali nya..


30/5/2012
Sandakan Tide Table - perkataan 1 aku taip di Google awal pagi tu sblm aku berangkat kluar melunaskan saki-baki kehampaan ku.. "surut pun,surut la..." kata ku dalam hati... set pancing yg suda ready dlm kreta amat menyelesakan aku untuk "melarikan" diri dari rumah... umpan udang 4 (EMPAT) bulan lepas dari freezer aku ambik cepat2 sebelum anak2 ku menyedari yg bapa nya berniat turun memancing... " Di mana ko mancing hari ni.. ??? kata bini tersayang!!!   " Situ,TEMBOK "  ringkas tapi Padat!!!






Tiada sebarang sambaran2 hebat berlaku sehinggalah sampai tengahari... aku dihiburkan oleh sekumpulan pemancing yg lebih fokus terhadap pancingan Ikan Belanak yg tengah ligat berenang2 berhampiran dengan spot ku.. sempat ku jenguk HASIL mereka yg memperoleh dalam 7 ekor Blanak berskala 100gram - 300gram agak nya... Gambar TIDAK sempat diambil... SEBAB!!! Mengikut andaian aku sendiri la,ada di antara golongan pemancing ni yg tidak suka GAMBAR HASIL MEREKA DIAMBIL... sebaik sahaja ikan di simpan dlm ice case atau sabat (jaring ikan) cepat2 dorg akan sembunyikan hasil mereka & cepat2 mereka akan MENYIBUKKAN diri dengan memasang umpan la atau melarikan diri dari kita WALAUPUN KITA MENYAPA MEREKA dengan cara yg AMAT2 SOPAN kalah2 lagi orang Kenamaan... aku sempat melihat umpan yg digunakan - ROTI PAUN GARDENIA... Cukup sinonim dengan pancingan Belanak...

12:10pm
Loceng yg aku klip pada batang joran ke-2 (ROD Abu G - Reel Simano CATANA FB4000) KU berbunyi namun rod tidak melentuk ganas... cuma bergetar2 menandakan Hasil sudah mengena... Reel dikarau selamba memandangkan tiada perlawanan yang  dirasakan mencabar.. melihat kelibat imej berwarna hitam,jelas menunjukkan seekor kerapu yg mengena...




150gram.. Berat yg boleh AKU banggakan untuk DIRI SENDIRI untuk sesi pancingan TEMBOK ini sahaja ya!!! untuk sesi laut pulak,kesian... KECIL BA NIii... heheheheeee
Apapun,aku tetap berpuas hati dengan hasil ini walaupun pada mulanya amat2 mengharapkan GT sebagai sasaran utama.. Sesi pancingan aku teruskan sehinggalah jam 1 petang disebabkan tengkuk ke terasa pedih2 akibat dimamah terik mentari tengahari tu....



31/5/2012
Aku mengajak rakan FB ku Yazid Hilmi & Rodney Tan ke sebuah kedai pancing yg agak famous sekitar Bandar Sandakan ni namun tiada reply drpd mereka.. mgkn sibuk dgn urusan masing2 agak nya... aku sempat membeli sebijik gewang selaman 2.5meter dari kedai tersebut dan terus mencuba nya di spot kemarin... Sebenarnya,malas aku mau menceritakan detik2 gewang baru ku ni disambar kerapu besar disebabkan tiada gambar atau SAKSI2 kukuh yg merakamkan detik aku turun di TEMBOK tu sehinggalah air mencecah pinggang ku... GILA kata ku dalam hati... ikan memang suda nampak dicelah2 batu tersangkut bersama gewang... aku anggarkan sekitar 2kg... MUNGKIN LAH!!! jarak aku dgn ikan tu hanyalah sekitar 1meter shja.. Aku hampir tenggelam akibat terlicin (maklum sajalah,batu2 dalam air kan licin berlumut) dan pada masa itu lah,kerapu tersebut mgkn terkejut dgn kehadiran aku & berjaya melepaskan diri... GILA3x... bukan sbb ikan terlepas,tapi sbb aku memberanikan diri buat pertama kali nya turun di TEMBOK tu sehingga air paras pinggang!!!! apapun,gewang yg baru 2jam di beli selamat jgk... tiada kesan2 ragutan padang gewang ku cuma aku rasa kan mata pancing nya "KURANG" tajam & mgkn kena pada pipi kerapu tu saja tadi.... Adalah beberapa org yg menyaksikan adegan aku tadi menegur & nampak kelibat kerapu tu berjaya melepaskan diri... penutup,aku pulang kebasahan paras perut suda... sempat jgk aku mengalas kerusi kreta ku dgn baju hujan.. takut susah kering & berbau akibat air laut...  huh,hampa lagi...

01/6/2012
KERJA.... wahakakakaaaaaaa



02/6/2012
08:15am   -   "kau mancing lagi ka ni hari??? "soalan pertama dari bini ku sebelum aku turunkan dia ditempat kerja nya..  "Ya!!! TEMBOK"... jelas bibir dimuncungkan tanda ketidak-setujuan nya... aku singgah kejap di pasar besar untuk membeli umpan dengan harapan ada lah GT brjaya didaratkan hari ni...
Hari ni,ramai jgk pemancing2 tegar datang ke tembok dengan harapan yg sama dengan aku.. ada team blanak yg aku gelar,team bottom/siring2 cam aku & team handline... aku seperti biasa ke spot aku.. cuma hari ni,hanya 1 joran yg "hadir" & beberapa set handline sebagai hiburan dikala menunggu sang GT merentap umpan pada set joran...

09:46am  -  nset ku berbunyi... " TEMBOK3x " KATA KU MENJAWAB PANGGILAN TERSEBUT TANPA MENUNGGU SOALAN2 YG bakal ditanyakan kepada ku... 2 org kawan yg juga merupakan anggota trip libaran yg tidak jadi hari tu juga ingin melunaskan kehampaan akibat tidak dapat mengikuti trip tersebut..

10:15am  - sebaik sahaja mereka sampai,aku hidangkan mereka dengan hasil pertama ku kerapu... huh!!! terus kelam kabut dorg mengatur set pancing masing2..





Seterusnya,kami ber-3 menerima strike drpd kerapu... aku berjaya menaikkan kekerapa ekor lagi tetapi terlalu kecil untuk dijadikan hasil mahupun difotokan... selepas itu hanya aku yg sunyi daripada strike.. aku mengubah perambut.. kali ini menggunakan perambut 3 mata ikatan Palomar kesemuanya... air surut semakin laju masa tu... singker no.4 terpaksa digunakan memandangkan singker yg lebih lebih ringan akan hanyut dibawa arus ke tebing tembok yg kesudahan nya,singker & perambut akan tersangkut pada celahan batuan... perambut yg baru aku bikin tu sebenarnya ditujukan kepada Sang Ikan Bersisik Putih sahaja... tetapi kira2 jam 10:15,aku menerima 1 strike tapi kurang mendebarkan... ketika mengarau reel,terasa seolah-oleh sedang mengarau sampah tapi terasa jgk henjutan2 sekali sekala... itu yg sedikit sebanyak menguatkan andaian bahawa Hasil yg sedang dikarau naik ke permukaan... 







Keseluruhan hasil kami pada hasi itu dalam 14 ekor termasuk seekor ikan Pisang2 cuma 9 ekor sahaja kerapu yg diambil memandangkan 5 ekor masih lagi dikategorikan sebagai Kecil & dilepaskan semula ke habitat asal... Hasil 2 org kawan sebanyak 6 ekor akan di UPLOD kan kemudian...

Sesi Mancing Main-Main ini ditamatkan sekitar jam 1:50pm... Kemungkinan,aku akan turun lagi hari ini sekitar petang (03/6/2012) ataupun malam itupun klu Bini mengizinkan... Bah,sampai sini sahaja untuk kali ini, MAJULAH SUKAN MEMANCING UNTUK KITA SEMUA... Terima Kasih kerana sudi membuang masa membaca blog yg tidak seberapa ini...TQ2...



1 comment:

  1. jadi gerak kita bang? hahaha add fb bang .
    muhammad shafiq sawal

    ReplyDelete