Tuesday, December 21, 2010

Mancing Main-Main 2..

19.12.2010... awal pagi bangun jam 6.. semangat membara sebab lebih kurang 5 bulan nda ikut trip mancing di laut.. set pancing bawa yg ala kadar jak.. asal ada.. joran 1,handline 1.. tu jak.. pas atur bekal makanan & air minuman terus bergegas bergerak ke jetty pasar jumpa dengan c PETER organizer trip hari tu..

Perjalanan ke spot pertama mengambil masa lebih kurang 20minit dari jetty.. air masih kelihatan pasang setiba nya kami di spot..  tidak banyak hiburan yg dapat kami rasa kan sebaik jangkar di labuh kan.. hanya beberapa ekor gelama kecil sudi 'menghantam' umpan kami..Cuma  Jivoh,member FACEBOOK yg baru shja jumpa di KARNIVAL PANCING SANDAKAN sehari sebelumnya dapat menaikkan 2 ekor kerapu dlm 200gram seekor..

Memang boring mancing time tu.. Terlalu banyk "getuan2 / patukan2 " halus kena pada set mancing kami.. sekali sentap,klu bukan gelama kecil,umpan habis.. Gitu jak la.. Tapi,lebih kurang 10:30 pagi,masa tu bunga surut,tidak sangka,patukan halus yg di sangkakan ikan kecil rupa nya yg menghantam ikan besar.. aku panik sekejap sbb menyangkakan pancing org bahagian depan kapal berbelit dengan set pancing aku tapi selepas beberapa kali merasakan 'benaman/hantaman' yg luar biasa,naluri kecil membisik mengatakan "IKAN BESAR" ni..!!!!

Set spinning SHIMANO FB4000 berdesit laju.. Cosmack sempat menegur " kasi ketat sikit drag"... Joran AWASHIMA SA-TI-KA 30lbs melentur hebat.. Tangsi V-FOX 50lbs menegang.. Muka control padahal hakikat nya,kaki bergegar-gegar.. Dalam hati mengatakan,"silap2,putus ni"... Pengalaman aku berlawan dgn ikan besar belum bnyk lagi.. "Rileks2" KATA KU DLM HATI.. Lebih kurang 10 mint bertarung,kelihatan bayang2 berkilat pada permukaan air.. "TALANG!!! " teriak ku sambil diikuti beberapa org lain.. tapi,sebaik sahaja ikan tu timbul kepenatan,jelas GELAMA BESAR yg menghantam set pancing ku.... Tekong kapal membawa "siut" dan mendarat kan ikan di atas kapal... Dengan segera,Cosmack bersuara..  "POSING dulu.. Gambar kasi masuk FACEBOOK... Selepas gambar diambil,sesi menimbang pula dijalankan dengan berat 3.7kg..



Promo.. Gambar diambil oleh Cosmack...  heheheheeee

Promo... Boga Grip yg digunakan milik Cosmack.. Terima Kasih diucapkan pada Cosmack..

Aku berehat seketika sambil melihat2 keadaan sekeliling sebelum memulakan sesi baru.. Perambut diperhatikan... "Masih ok ni.. Nnt la baru tukar baru di spot no.2" kata ku dalam hati... keadaan kembali seperti sediakala di mana patukan2 halus sentiasa bermain pada set pancing kami.. beberapa ekor gelama kecil jgk menjadi hiburan sebelum kami berganjak ke spot kedua lebih kurang jam 12 tengahari..


Di spot kedua,belum pun sempat jangkar dilabuhkan,kami sudah pun melabuhkan umpan ke laut.. kata Cosmack..  "ni kali lah.. SWEET LIPS.. BIBIR MANIS"... sama seperti aku,walaupun sudah mendaratkan GELAMA 3.7kg tapi masih mengharapkan ikan KACI yg akan dibawa pulang... SAMA JUGAK!!! Patukan halus & gelama kecil jgk yg sudi menghntam set pancing kami... Cosmack akhirnya ke Kabin Boatman untuk berehat.. Mungkin boring kali sebab kurang hiburan... Dia tertidur nyenyak tanpa gangguan.. Jivoh tetap diam sambil tersenyum simpul.. aku respect jgk kat member ni sbb walaupun kurang hiburan,dia tetap rileks.. tidak banyak songeh..Ni baru la dianggap "ANGLERS" sejati... 

Beberapa kali jgk lah kami tukar spot berhampiran tapi sama jgk hasil nya.. Tetapi,tiba-tiba ribut bahagian depan kapal.. kami yg di belakang hanya sempat melihat ikan didaratkan di atas kapal.. Huh,BESAR NYA.. aku cepat2 membawa timbangan.. "Gelama jgk!!! Timbang dulu Taiko.. 3.4kg... Anak kepada Apek (nama yg kami panggil) yg berjaya mendaratkan ikan tersebut... Dia hanya tersenyum simpul.. Gambar tidak sempat diambil... Hampehh!!!


Kami berpindah spot lagi tapi berhampiran situ jgk... SAMA JUGAK NI!!!.. Patukan halus & gelama kecil jgk... Cosmack bangun sudah.. terus mencapai joran & menggantikan umpan yg sudah kering terjemur.. aku sampai berbaring pada longgokan pukat di belakang kapal tu sbb penat duduk mencangkung.. sambil memerhatikan hujung batang joran yg asyik2 bergetar-getar dipatuk ikan kecil sangkaku dalam hati... GERAM NYAAA..!!! Aku melaraskan batang joran supaya betul2 mendapat "angle" yg sesuai untuk menyentap sekuat hati... "Ni kali lah.. Mati la kau ikan kecil" sebut ku perlahan.... Sedang aku "stanby" menyentap,tiba2,patukan halus hilang... Cuma sekali dua yg ada.. aku masih dalam keadaan stanby masa tu.. 1,2,3 patukan halus... sebaik sahaja patukan ke4,aku terus menyentap sekuat hati  & memerhatikan joran yg tegak di atas badan ku yg tengah berbaring time tu... Sekelip mata sahaja,joranku melentur dengan hebat disusuli bunyi "drag kekili" yg amat nyaring & panjang.. "NAH!!! APA SUDAH NI???!!!  " kata ku... Aku meronta-ronta bangun sebab kedua tangan ku memegang joran... sebaik sahaja bangun,aku memperbaiki kuda2 ku.. Cosmack segera mengalihkan set joran nya supaya tidak menggangu perlawanan aku.. "TERIMA KASIH FRIEND... Faham jgk kau!!  " kata ku berbisik dalam hati... Tindakan Cosmack mengalihkan set joran nya betul2 tepat pada masanya untuk memberikan aku ruang yg selesa berlawan dengan ikan tersebut... "NI KALI LAH..!!! " kata ku... Benaman/hantaman demi hantaman dikenakan pada set pancing ku... bunyi drag dari kekili SHIMANO ku asyik berdesit & berbunyi,laju walaupun beberapa kali di laras pada kesesuaian yg aku anggap ngam... Sambil memerhatikan benaman & larian ikan tersebut,aku menyebut..  "GT ni..!! " Lama jgk aku cuba mengalahkan ikan ni & apabila kelihatan bayangnya pada permukaan,aku berteriak " IKAN YU!!! " WAHKAKAKAKAKAA!!!  tidak lama,apabila ikan tersebut tewas kepenatan,jelas lah ia adalah  "IKAN KURAU..."  Tekong kapal yg tidak sempat mengambil "siut" merebahkan badan nya pada kapal & menyambut ikan tersebut menggunakan kedua belah tangan nya & terus mencampakkan nya di atas kapal...   "MAKAN BESAR!!!" kata ku... Timbang dulu!!!!  Sama jgk Oooo!!! 3.7kg... aku tersenyum puas...

Sebaik saja ikan di timbang,aku terus memasukkan nya dalam ice-box dalam kapal tu.. set pancing aku kemas.. aku memerhatikan jam tangan... "Baru jam 4"... selepas mengemas,aku berehat sambil memerhatikan Cosmack & Jivoh berjuang sehingga ke saat2 terakhir..




Aku tidak sempat posing di kapal sbb camera nset tidak mengizinkan.. Sampai rumah baru posing bergambar dengan hasil tangkapan.. Selama aku kenal hobi MEMANCING ni,ini lah ikan & hasil yg terbaik pernah aku dapat.. Dengan hasil ni jgk lah,dapat aku kongsi cerita dengan "ANGLERS2" yg Otai untuk menambahkan ilmu sukan Memancing ni.. Dan aku sendiri menganggap,ni lah rekod peribadi aku yg terbaik buat masa ni & menjadi penutup kepada tahun 2010 ni.. SEKIAN TERIMA KASIH kerana sudi melawat blog aku yg tidak seberapa ni... Majulah SUKAN MEMANCING untuk KITA SEMUA... Jumpa lagi...


Terima Kasih kepada COSMACK & JIVOH...
1) Razor Sharp Knife by SURECATCH
2) Boga Grip
3) Tunjuk Ajar menggunakan Reel Baitcast
4) Sokongan Moral
5) Kerana ikut trip

No comments:

Post a Comment